Vioollessen | Privé en groep

Oefenen

Oefenen?

Afhankelijk van het doel dat de leerling en ouders voor ogen hebben moet er thuis meer of minder  geoefend worden. Voor alle duidelijkheid: oefenen betekent spelen! En oefenen is dus vooral heel erg leuk. Soms heeft de leerling er geen zin in, maar dat is logisch want zo is het toch eigenlijk met alles in het leven.

Geen zin?

Wanneer de leerling nog maar net is begonnen is er minder studie nodig dan wanneer de leerling gevorderd begint te raken. Maar ook dan ligt het er maar net aan wat het doel is van het vioolspelen en de lessen die daar bij horen. De bedoeling van het oefenen is natuurlijk het plezier te beleven van het spelen en te merken dat je vooruitgaat en het liefst ook in een lekker tempo.

Rol van de ouder?

Advies aan ouders van leerlingen die heel weinig oefenen:  niet teveel aandacht geven aan het NIET studeren maar het ene moment dat je kind speelt  hem/haar eens een complimentje geven over de mooie klanken die je hoort. Voor kinderen tot 12 jaar mogen ouders soms best een beetje streng zijn en een vast tijdstip kiezen en handhaven. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt:  deze kinderen blijven het spelen het langste leuk vinden!

Hoe lang en hoe vaak?

Minimaal  3 tot 4 keer per week een kwartier oefenen  zorgt ervoor dat een leerling bij blijft en ook nog een beetje vooruit gaat. De heel erg jonge en beginnende leerling heeft er zeker baat bij om elke dag even 10 minuutjes te oefenen. Afhankelijk van het talent gaan sommige leerlingen zelfs met zo weinig oefenen goed vooruit!

Maar het beste is gewoon elke dag en minstens 5 keer per week een kwartier tot een half uurtje te oefenen en te spelen. Je zult merken dat je dan prima vooruitgaat. Mijn beste leerlingen hebben bij vlagen periodes dat ze elke dag een uur of zelfs meer oefenen…

Het is aan te raden aan zowel ouders als leerlingen om zeker in het begin een vast moment van de dag te kiezen om te oefenen.  Populaire tijdstippen die heel goed werken: vlak vóór of vlak ná het avondeten, zodat daarvoor en daarna nog ruimte is voor huiswerk of spelen met andere kinderen.